Een ogenblik geduld aub, op dit moment wordt uw cv geüpload,
dit kan tot 15 seconden duren.

Data driven marketing bij Netflix en Spotify

Door: Stefan Musch
Data driven marketing bij Netflix en Spotify

Data driven marketing: de nieuwe trend

Of je nu een economische, technologische of communicatieve studie hebt gevolgd, je hebt vast wel een keer een gastcollege bijgewoond over het onderwerp ‘big data’ en data driven marketing. Hier werd je dan doodgegooid met begrippen als de 4 V’s en de wet van Moore. Er werd je duidelijk gemaakt hoe waardevol big data gaat zijn voor de toekomst (of zelfs al het heden!). Het was dan ook van essentieel belang dat je er rekening mee zou houden en dat je er iets mee moet gaan doen. Wellicht heeft dit je getriggerd om op zoek te gaan naar meer info omtrent big data, of zoals in menig geval, was alles zo vaag uitgelegd dat het totaal geen interesse heeft opgewekt.

Matching principe

Zonde. Want big data is interessant. Beter gezegd, de toepassingen van big data zijn interessant. De oneindige rijen aan informatie zijn individueel niet spannend, maar gezamenlijk kan data prachtige verhalen vertellen. Neem bijvoorbeeld het matching principe van Netflix. Na een tijdje kan Netflix haast beter voorspellen welke tv-series of films jij leuk gaat vinden dan jij zelf. Allemaal gebaseerd op onwijs veel rijen aan informatie.

Data driven

User actions

Een stap verder zelfs gaat het bij de serie House of Cards. Door ‘user actions’ te analyseren van haar bijna 100 miljoen gebruikers weet Netflix exact welke segmenten aan gebruikers zij heeft. Ook weet Netflix dan welk segment het meest populair is, op welk tijdstip zij series kijken, welke genre, favoriete acteurs of zelfs op welke momenten een serie het meest op pauze wordt gezet. Dit is de basis geweest van House of Cards met Kevin Spacey. Geen creatieveling die een goed idee had, maar data die voorspelde dat een groot segment van de gebruikers een dergelijke serie ongetwijfeld geweldig gaat vinden. Als uit de data bleek dat tussen minuut 33 en 35 een serie vaak gepauzeerd werd, bevat House of Cards juist een spannend fragment.

Data driven marketing bij Spotify

Een andere recente toepassing van marketing die voorkwam uit opgeslagen data, data driven marketing, is de wereldwijde marketingcampagne “Thanks, 2016. It’s been weird” van muziek-streaming bedrijf Spotify. In 2016 zijn zij op zoek gegaan naar opvallende feitjes en weetjes in hun eigen data, om deze vervolgens op grote billboards over de hele wereld te verspreiden. In Engeland was de volgende slogan terug te vinden: “Dear 3,749 people who streamed “It’s the End of the World As We Know It” the day of the Brexit vote, Hang in there.”. Andere slogans als “Dear person who played “Sorry” 42 times on Valentine’s Day, What did you do?” of “To the person who listened to “I Took a Pill in Ibiza” 52 times on the 9th of February, Everyone celebrates Pancake Day differently”. Uit analyses van de campagne is gebleken dat deze creatieve data driven marketing enorm succesvol is geweest.

Eindeloos veel toepassingen

Uiteraard zijn er eindeloos veel toepassingen voor big data. Zorgverzekeringen baseren hun premies steeds meer op voorspellende modellen. Retailers kopen zorgvuldig in op basis van de voorspelde verkoopcijfers voor de volgende maand. Politie zet personeel slimmer in op basis van voorspelde misdaadcijfers in bepaalde regio’s. Banken herkennen fraudeurs door data te analyseren. En NS zet het juiste aantal treinen in op basis van voorspelde reizigersdrukte en weersvoorspellingen. Soms. Iedere organisatie, in welke branche dan ook, kan op haar eigen manier gebruik maken van data driven marketing. En zou dit indien mogelijk ook zeker moeten doen.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk de vacatures